Denna inbegriper bland ovrig kosmetika- samt skonhetsbranchen, reklambranchen, medieindustrin samt porrbranchen sasom samtliga omsatter miljarder genom att sexualisera och kommersialisera saken dar kvinnliga kroppen. Sjalva iden om sexighet bygger gallande forbrukning. ”Den sexuella dragningskraften”, skriver Illouz, ”skapas performativt igenom konsumtionsobjekt sam konsumtionsbeteenden, vilket astadkomme saken dar mo e ekonomiskt foreteelse: igenom sport, trender, kosmetika, medicinska och farmaceutiska produkter forvandlar den kroppen till nago belaggning sasom befinner sig tilltankt att konsumeras visuellt som e objekt som definieras utav sin kompetens att pakalla sexuellt begar”. Sexighet promenerar tillsamman andra ord inte att skiljas fran forbruknin. Konsumtionssfaren ar ino sin fard kraftfull erotiserad – tank bara villi allihopa produkter sasom marknadsfors tillsammans bilder kungen nakna kvinnokroppar.
Illouz skyndar fram, vilket ger en slaende bredd
Illouz later sin analys itu saken da skopiska kapitalismen snudda Marx tolknin bruten varuformen och arbetet sasom vardeskapande bearbetning inom Kapitalets forsta band. Utnyttjandet av saken dar sexualiserade kvinnokroppen i saken dar skopiska kapitalismen beskrivs sasom en expolateringsforhallande ino Marx bemarkelse, dar man och kvinn utgor tvenne antagonistiska klasser sam mannen extraherar varde utav kvinnornas kroppar inom liknelse tillsamman kapitalistens extraherande itu varde klocka arbetarens kropp. Har driver Illouz sitt resonemang forut vidstrack. Relationen emella konen age odla vit sjalv forstar en fullkomligt annan dynamik ann saken da emella yrkesutovare sam kapitalist, skada alldenstund Illouz ej forklarar sin liknelse narmare befinner si det svar att kanna till hur angelagen saken dar befinner si sta hennes tankegan.
Det har kan verk sasom nagon randanmarking andock speglar ett storre bekymmer tillsammans boken, namligen dess spretighet
praglade fran saken dar tillfalliga forbindelsens sam konsumtionens foljdriktighet. Det ha styrks fran do personer saso intervjuas, andock dessa forefaller icke vara ekonomiskt beroende av tryt partners och har inga alternativt vuxna barnunge.
Det finns fler bryderi och oklarheter tillsammans Illouz tankegang. Inom boken forekommer insprangda intervjuer sasom forfattaren genomfort ino ett rad storstader tillsammans man sam kvinns i annorlunda aldrar. Dessa personer befinner si inte, som ino saledes gor karlek smarta enkom straighta, a andra sidan ar samtliga akademiker, chefer eller likvardi samt bestar ett klargjort urbant medelklasskikt. Detta befinner si nago itu bokens stora brist, ej bara ur ett representationsperspektiv – samtlig grupper behover icke inkluderas ino analysen sta att gora den galland – skad i dett fallet gor ointresset stav arbetarklassen och rurala miljoer att Illouz teser blir mindre vederhaftiga.
Nagon bruten hennes huvudpoanger ar att dagens relationer blivit allt mer flyktiga, praglade av saken da tillfalliga forbindelsens samt konsumtionens foljdriktighet. Det har styrks av de folk sasom intervjuas, men dessa forefaller ej besta ekonomiskt avhangi tryta partners och age inga alternativ vuxna avkomma. Otaliga itu dom som intervjuas skanker fras for vikten av erotisk oberoend sam autonomi, nago attityd sasom Illouz avser praglar samhallet inom stort.
Skada befinner sig dessa perfekt identiska starka samt viktiga i arbetarklassen, darborta det ekonomiska beroendet itu partnern idelige befinner sig grandiost? Hurdan ser det ut forut saken da sasom langtar ekonomiska forutsattningar att knacka opp a nago relation? Praglas relationerna i arbetarklassen fran en storre matt bruten forutsagbarhet och hallbarhet alternativt befinner si do tvartom fortfarand mer osakra i ett reflektering fran prekariseringen av arbetslivet som ju drabbat arbetarklassen hardast? Ser karlekslivets forutsattningar och dilemma identiska ut villig landsbyden saso inom storstaden alternativ paverkas dom exempelvi av avflyttning alternativt de begransade mojligheterna at anonymitet?
Hon visar hur kapitalismen trangt in ino ”den privata sfaren” och hur dess foljdriktighet darmed strukturerar ej enkom vara yttre inte med aven inre liv.
Mig age inga svar villig dom fragorna skada det ar forvanande dejta Ecuadorian-kvinnositer att Illouz avstar av att ens affekteras do. Det befinner sig oklart ifall hon menar att sexualmoralen sam synen villig karlek och parforhallanden befinner sig densamma oavsett klassposition. Parallellt tillsammans det vaxling Illouz beskriver finns likasa en ino boken okommenterad affarsverksamhet i omvand hall: en varnande fran hemmet, familjen och aktenskapet tillika bland unga persone. Kvinnliga bloggare tillsammans skarpa gallande klassiska husmorssysslor saso kokkons sam heminredning har hundratusentals lasare samt konservativa politiska rorelser har saso familjar mobiliserat runt fragor om konsroller, homofobi sam familjevarderingar ino Europa samt varlden dom senaste decennierna.